EnglishDanish

Sund Proteinrig morgengrød

Det er ingen hemmelighed at jeg elsker grød, særligt om morgenen er det min favorit spise. Jeg elsker at få noget varmt som ligger en god basis kost for resten af min dag.

Jeg har udviklet denne grød så den er fyldt med proteiner, fedt og aminosyrer. Som veganer er det vigtigt at tænke over at få forskellige aminosyrer fra "whole grains" på dansk Hele korn, derfor udvikler jeg hele tiden nye grød opskrifter og læser om havd der er i de forskellige kerner.

Yields1 Serving

Ingredienser
 1 cup Øko Boghvedekerner
 1 cup Øko quinua
 1 cup Øko Hirse (Hele korn)
 3 cups Vand
 1 cup Øko Mandelmælk eller Rismælk
 2 tbsp Solsikkekerner
 8 Øko Mandler eller Valnødder

Fremgangsmåde
Forbredelse
1

Start med at komme boghvede, hirse og quinoa i en skål, dæk det til med vand så der er en cm vand over kernerne. Lad det stå i blød 8 timer.

Sæt også nødder og solsikkefrø i blød i en skål, her skal der være ca. 4. cm vand over nødderne. De slal også stå 8 timer.

Dette kan undlades, men hvis du ønsker at få mere næring ud af det du spiser og forbedre din fordøjelse, så vil jeg anbefale dig at gøre forsøget.

2

Hæld alt vand fra kerneblandingen, skyl med vand i en si så alt det gamle vand skylles væk. Kom blandingen i en gryde, hæld vand over så der er en cm fra kernerne og op til vandoverfladen. Tilsæt lidt salt og kog blandingen.

Stil blandingen i køleskab så du har den klar til din morgengrød. Det kan også bruges til salater i frokosten.

Daglig Morgengrød
3

Tag 5 spsk af kerneblandingen og kom i en kasserolle. Hæld ca 1/2 dl plantemælk henover og varm det op ved jævn varme. Tilføj havregryn og lad det koge yderligere 3 min.
Tilføj nødder, salt og kanel som smag. Du kan evt tilføje frugt i eller på grøden. TIl denne grød foretrækker jeg at spise Valnødder, Peanutbutter og Banantopping, se opskriften på bananmos neden for.

Banantopping
4

Skær en moden banan i skiver kom den i en kasserolle sammen med 1 dl vand. Sæt det til at koge. Når vandet koger, skru da ned på det laveste varme og tilføj 1 knivspids kardemomme. Når bananen er helt dampet og vandet næsten er væk, mos så bananen helt og kom hen over grøden.

Ingredients

Ingredienser
 1 cup Øko Boghvedekerner
 1 cup Øko quinua
 1 cup Øko Hirse (Hele korn)
 3 cups Vand
 1 cup Øko Mandelmælk eller Rismælk
 2 tbsp Solsikkekerner
 8 Øko Mandler eller Valnødder

Directions

Fremgangsmåde
Forbredelse
1

Start med at komme boghvede, hirse og quinoa i en skål, dæk det til med vand så der er en cm vand over kernerne. Lad det stå i blød 8 timer.

Sæt også nødder og solsikkefrø i blød i en skål, her skal der være ca. 4. cm vand over nødderne. De slal også stå 8 timer.

Dette kan undlades, men hvis du ønsker at få mere næring ud af det du spiser og forbedre din fordøjelse, så vil jeg anbefale dig at gøre forsøget.

2

Hæld alt vand fra kerneblandingen, skyl med vand i en si så alt det gamle vand skylles væk. Kom blandingen i en gryde, hæld vand over så der er en cm fra kernerne og op til vandoverfladen. Tilsæt lidt salt og kog blandingen.

Stil blandingen i køleskab så du har den klar til din morgengrød. Det kan også bruges til salater i frokosten.

Daglig Morgengrød
3

Tag 5 spsk af kerneblandingen og kom i en kasserolle. Hæld ca 1/2 dl plantemælk henover og varm det op ved jævn varme. Tilføj havregryn og lad det koge yderligere 3 min.
Tilføj nødder, salt og kanel som smag. Du kan evt tilføje frugt i eller på grøden. TIl denne grød foretrækker jeg at spise Valnødder, Peanutbutter og Banantopping, se opskriften på bananmos neden for.

Banantopping
4

Skær en moden banan i skiver kom den i en kasserolle sammen med 1 dl vand. Sæt det til at koge. Når vandet koger, skru da ned på det laveste varme og tilføj 1 knivspids kardemomme. Når bananen er helt dampet og vandet næsten er væk, mos så bananen helt og kom hen over grøden.

Proteinrig vegansk morgengrød

Leave a Comment