EnglishDanish

Vegan poh soup

Efteråret er for alvor kommet for at blive, og i min verden kalder det på suppe.

Denne supper er vietnamesisk, og har en masse gode krydderier, som ifølge kinesisk medicin er gode for vores fordøjelse bl.a. ingefær, kanel og korianderfrø.

Det dejlige ved vietnamesiske retter er at de har en masse smag, er lette at lave, sunde for fordøjelsen og så kan de nemt laves veganske.

Vienam er dog ikke et land jeg selv har rejst i endnu, desværre. Så måske der kommer endnu mere inspiration til retter når jeg en dag har besøgt landet. Dog spiser jeg ofte på vietnamesiske restauranter i København og er særligt glad for retternes friskhed.

IMG_3003

Jeg lavede denne ret en dag hvor jeg virkelig havde brug for varme og omsorg til mig selv og min roomate.

Jeg valgte at lave retten med sorte ris, da det er vores favorit tilbehør i nærmest alle retter. Men traditionelt er suppen med nudler, hvor jeg vil anbefale risnudler.

Er du veganer, vil jeg klart anbefale at spise retten med sorte ris og tilføje kikæreter.

AuthorAnemoneCategory, DifficultyBeginner

Jeg elsker vietnamesisk mad og det er så nemt at lave retterne veganske og stadig få den friske smagsoplevelse. Dette er klart en af mine favorit supper.

Yields4 Servings
Prep Time20 minsCook Time50 minsTotal Time1 hr 10 mins

 1 l Kogt vand med vegansk grøntsagsbullion
 100 g Champingion eller andre svampe i skiver
 1 Stor sødekartoffel skåret i tern
 1 Stang Kanel
 10 g frisk fint revet ingefær
 200 g Risnudler eller sorte ris
 6 tsp glutenfri soya sovs
 2 tsp Korrianderfrø
 2 Lime
 1 Hvidløg
 2 tsp sesamolie
 100 g økologiske Kikærter enten kogt eller fra glas
 2 tsp olivenolie
 4 stjerneanis
 1 Kvast friske korriander

Fremgangsmåde
Tilbered grøntsagerne
1

Start med at skære kartoflen i mundrettebidder, champingion i skiver, løg, hvidløg i mså tern og riv ingefær.

Steg løg, hvidløg, korrianderfrø, ingefær, salt og peber med vand i en gryde. Kom lidt vand i ad gangen, som det koges fra.

Tilføj nu alle grøntsagerne i vand i gryden i 10-15 min.

Lav grøntsagssuppen
2

Kog en kedel vand ca 1,5 L kom vandet i en skål og bland vegansk grøntsagsboullion heri. Enten to bullionterninger eller 1 spsk grøntsagsbullion. Hvis den smager meget af salt, vær opmærksom på ikke at bruge for meget soya sovs.

Kom grøntsagssuppen over i gryden og kog den sammen med grøntsagerne

Tilføj limesaft fra 2 lime, pres saften i, og kom derefter resterne i suppen så de koges med.

Kom stjerneanis soya sovs og kanelstang i suppen.

Lad suppen sætte sig og lav tilbehøret
3

Lad suppen koge ind i 20 min

Kog imens sorte ris eller risnudler. Dette er traditionelt en nudelsuppe. Men jeg syntes personligt den fungerer godt med sorte ris. Hvis du ønsker nudler vil jeg anbefale risnudler til retten her.

Steg kikærter i olie med slat peber, cayennepeber på en pande i olivenolie ca. 5 min. Dette har jeg også prøvet med TOFU, og er du TOFU elsker som mig, kan det virkelig også anbefales.

Servering
4

Server retten med friske korriander på toppen.

Ingredients

 1 l Kogt vand med vegansk grøntsagsbullion
 100 g Champingion eller andre svampe i skiver
 1 Stor sødekartoffel skåret i tern
 1 Stang Kanel
 10 g frisk fint revet ingefær
 200 g Risnudler eller sorte ris
 6 tsp glutenfri soya sovs
 2 tsp Korrianderfrø
 2 Lime
 1 Hvidløg
 2 tsp sesamolie
 100 g økologiske Kikærter enten kogt eller fra glas
 2 tsp olivenolie
 4 stjerneanis
 1 Kvast friske korriander

Directions

Fremgangsmåde
Tilbered grøntsagerne
1

Start med at skære kartoflen i mundrettebidder, champingion i skiver, løg, hvidløg i mså tern og riv ingefær.

Steg løg, hvidløg, korrianderfrø, ingefær, salt og peber med vand i en gryde. Kom lidt vand i ad gangen, som det koges fra.

Tilføj nu alle grøntsagerne i vand i gryden i 10-15 min.

Lav grøntsagssuppen
2

Kog en kedel vand ca 1,5 L kom vandet i en skål og bland vegansk grøntsagsboullion heri. Enten to bullionterninger eller 1 spsk grøntsagsbullion. Hvis den smager meget af salt, vær opmærksom på ikke at bruge for meget soya sovs.

Kom grøntsagssuppen over i gryden og kog den sammen med grøntsagerne

Tilføj limesaft fra 2 lime, pres saften i, og kom derefter resterne i suppen så de koges med.

Kom stjerneanis soya sovs og kanelstang i suppen.

Lad suppen sætte sig og lav tilbehøret
3

Lad suppen koge ind i 20 min

Kog imens sorte ris eller risnudler. Dette er traditionelt en nudelsuppe. Men jeg syntes personligt den fungerer godt med sorte ris. Hvis du ønsker nudler vil jeg anbefale risnudler til retten her.

Steg kikærter i olie med slat peber, cayennepeber på en pande i olivenolie ca. 5 min. Dette har jeg også prøvet med TOFU, og er du TOFU elsker som mig, kan det virkelig også anbefales.

Servering
4

Server retten med friske korriander på toppen.

Vegansk Poh Suppe

Leave a Comment